Omistajayrittäjän yritysjärjestelyt

@COMSET TWEETS

Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Risteilyalusten uudisrakentaminen ja kunnostaminen – Comset... fb.me/2EuHKcA7b
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Teollisuuden palvelut – Comset Corporate Finance fb.me/HTKKmPjF
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Lattiapinnoitteiden ja -päällysteiden urakointi – Comset... fb.me/7JlRsjGbE

Comset Corporate Finance

Yritysjärjestelyt ja omistajan tuoton parantaminen

Comset Corporate Finance on omistajayrittäjien yritysjärjestelyihin keskittynyt Nordic Growth -ryhmän osa.

Toteutamme omistajien toimeksiannosta yritysjärjestelyjä; myyntejä, ostoja sekä rahoitusjärjestelyjä. Teemme arvon, myös piilevän, näkyväksi hinnassa ja ehdoissa. Asiakkaamme hyötyvät myös henkilökohtaisista yhteyksistämme yli 2000 yrityksen omistajiin – tunnemme laajasti mahdollisia yritysjärjestelyosapuolia. Nordic Growth -ryhmänä tarjoamme erilaisia omistajuuteen ja yritysjärjestelyihin liittyviä palveluita, mukaan lukien omistajan tuottoa parantavia arvonkasvuprojekteja.

Painopistealueitamme ovat ICT & media, B2B, B2C ja teollisuus.

Palvelut

Omistajan vaihtoehdot yritystoiminnalle ovat 1) pidä, 2) pidä ja kehitä, 3) liittoudu, 4) kehitä ja myy, 5) myy. Eri vaihtoehdoissa on toisistaan poikkeavia tärkeitä tekijöitä, joiden tunteminen on välttämätöntä omistajan kannalta sopivimman ratkaisun ja siihen parhaiten soveltuvien toimenpiteiden valinnassa.

Yrityskauppapalvelut

Kun on aika myydä yritys tai toteuttaa sukupolvenvaihdos toteutamme toimeksiannon yksilöllisesti yhdessä asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Palvelusisältö

Avaimet käteen kokonaispalveluun sisältyy kaupan suunnittelu ja toteutus sekä juridinen neuvonanto, kauppasopimukset sekä haluttaessa myös veroneuvonta.

Tapa toimia

Toimimme tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti, onnistumme tai epäonnistumme nopeasti. Tärkein ero tavanomaiseen löytyy tavastamme katsoa yritystoimintaa aktiivisen omistajan silmin. Tiedämme mistä tekijöistä yrityksen arvo muodostuu. Tunnistamme ostajat. Esitämme arvon ostajaa hyödyttävällä tavalla uskottavasti ja todisteellisesti. Näin yritysjärjestelyistä saadaan myyjälle suurin hyöty ja tavoitteiden mukainen lopputulos.

Hyödyt

Korkeampi todennäköisyys tavoitteiden mukaisiin tuloksiin. Et maksa turhasta ja tulokset näkyvät sovitussa aikataulussa.

Hinnoittelu

Yritysjärjestelypalveluissa toimimme aina onnistumiseen sidotulla palkkiolla.

Tilaa maksuton tietoisku

Tilaa maksuton henkilökohtainen tietoisku yritysjärjestelyistä / omistajan tuoton parantamisesta tästä.

Omistajan tuoton parantaminen

Toteutamme myös omistajan tuottoa parantavia arvonkasvuprojekteja, jotka sisältävät huolellisesti suunniteltuja sekä toteutettuja strategisia ja operatiivisia toimenpiteitä, joilla on selkeää odotettua lisäarvoa. Usein tehokkain ja nopein tapa on yritysosto. Toimenpiteet ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja ne huomioivat yritysarvolle asetetut tavoitteet, riskiprofiilin ja aikataulun. Päähyötynä on omistajatavoitteista riippuen joko paremmat osingot tai korkeampi myyntihinta. Myös arvonkasvupalveluiden palkkio on aina sidottu tuloksiin – jaamme riskiä arvonkasvusta.

Lisää Nordic Growth -ryhmän palveluista ja toimintatavasta osoitteessa: www.nordicgrowth.com

Ihmiset

LX2B9525
Erkki Hietalahti
Puh. +358 40 578 4110 erkki.hietalahti [at] comset.fi Kansainvälinen investointipankki- ja pääomasijoitustausta. Strategiset yritysjärjestelyt ja arvonkasvu.
LX2B9544
Vesa Hopia
Puh. +358 40 841 5816 vesa.hopia [at] comset.fi Yritysjärjestelyjen ja talousjohdon tausta. Cross-border yrityskaupat ja taloushallinto.
LX2B9531
Tuula Jalonen
Puh. +358 40 751 0018 tuula.jalonen [at] comset.fi Hallinto ja markkinointitausta. Projektien hallinta ja hallinto.
LX2B9554
Asko Kapanen
Puh. +358 400 551 471 asko.kapanen [at] comset.fi Yritysjärjestelyt, myynti ja markkinointi, yrittäjätausta. Exit-prosessi ja arvonkasvutoimenpiteet.
eikuvaa
Tiina Karhula
tiina.karhula [at] comset.fi Myynnin ja markkinoinnin yrittäjätausta. Asiakasyhteydet ja markkinointi.
eikuvaa
Matias Pönniö
Puh. +358 40 839 1986 matias.ponnio [at] comset.fi Sijoitus- ja rahoitusanalyysitausta. Arvonmääritys ja taloudelliset analyysit.

Referenssit

Comset Corporate Finance – Referenssit yleisesti
Lukumäärät 300+ projektia

200+ asiakasta

Projektityypit Yritysmyynnit, valmistelu ja toteutus

Yritysostot, valmistelu ja toteutus

Kasvurahoituksen järjestäminen

Impulse® -palvelut omistajan tuoton parantamiseksi

Sektorit ICT & Media

B2B-palvelut

B2C-palvelut

Teollisuus

Esimerkkejä teollisuussektorin projekteista Lataa PDF    lataa-symboli
Esimerkkejä B2C–sektorin projekteista Lataa PDF    lataa-symboli
Esimerkkejä B2B–sektorin projekteista Lataa PDF    lataa-symboli
Esimerkkejä ICT–sektorin projekteista Lataa PDF    lataa-symboli

Lataukset

Pikaopas:
Yrityskauppa – 5 vinkkiä parempaan myyntihintaan
Lataa tiedosto tästä
Pikaopas:
Aktiivisen omistajan pikaopas
Lataa tiedosto tästä

Pikaopas:

Yrityksen arvonkasvun rakentaminen

Lataa tiedosto tästä
Pikaopas:
Omistajatavoite ja sen rakentaminen
Lataa tiedosto tästä

Kooste: Omistajatavoite, omistajan tuotto ja yritysjärjestelyt

 

Lataa tiedosto tästä

Piilevä arvo näkyväksi

Yritysmyynneissä tuotamme myyjälle paremman hinnan ja ehdot osoittamalla arvon, myös piilevän, ostajalle. Yritysotoissa kasvatamme omistaja-arvoa pureutumalla arvon osatekijöihin.

Monimuotoinen asia selkeäksi

Tunnemme yritysjärjestelyihin liittyvät erityispiirteet ja keskustelemme niistä selkokielellä – olemme omistajien luotettu neuvonantaja ainutkertaisessa projektissa. Läpinäkyvyys tuo selkeyttä.

Tuloksia nopeasti

Tarkoituksenmukainen projektitiimi ja tapa toimia. Osapuolet tietävät kuka tekee mitäkin ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Tehdään se mitä luvataan. Palkkiomme on aina sidottu tuloksiin.

Blogi

Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Risteilyalusten uudisrakentaminen ja kunnostaminen
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2016-07-05 13:54:29

Tässä katsauksessa käsitellään risteilyalusten urakoitsijoiden uudisrakentamiseen ja kunnostamiseen liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja mahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Nykyaikaisten risteilyalusten rakentaminen on vaativa työ, jossa tarvitaan hyvin monen alueen erikoisosaamista. Suomessa on vuosien mittaan muodostunut laaja alihankkijoiden klusteri, jolla on kansainvälisesti tunnustettua osaamista risteilyalusten rakentamisessa ja kunnostamisessa. Tässä katsauksessa keskitymme muuhun osaamiseen kuin telakoiden omaan työhön. Uudisrakentamisessa telakoilla on projektivastuu koko laivan rakentamisesta, mutta tyypillisesti he hankkivat osaamista alihankkijoilta, jotka ovat erikoistuneet risteilyalusten erityistarpeisiin. Kunnostaminen tehdään useimmiten suoraan alusten omistajien toimeksiannosta. Markkina on maailmanlaajuisesti voimakkaassa kasvussa, jonka vetureina ovat tämän hetken korkea uudisrakentamisen tilauskanta, sekä Aasian markkinoiden nopea…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Teollisuuden palvelut
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2016-06-21 11:02:38

Tässä katsauksessa käsitellään teollisuuden palveluihin liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja mahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Teollisuuden palveluihin luetaan muun muassa tekninen huolto ja kunnossapito, optimointi, modernisointi ja tuki, käytön resursointi, asiantuntija-, asennus- ja erikoispalvelut, suunnittelu ja projektointi, projektien johtaminen ja toteutus, sekä palveluiden ulkoistaminen. Suurimpiin asiakassegmentteihin lukeutuvat mm. energia-, kaivos-, kemian-, meri-, metsä- ja prosessiteollisuus sekä jäte- ja vesihuolto. Caverion Oyj:n mukaan teollisuuden palveluiden kohdemarkkinoiden koko oli vuonna 2013 2,3 miljardia euroa Suomessa ja 3,8 miljardia euroa Ruotsissa.[1] Vertailun vuoksi kiinteistöteknisten palveluiden koko oli 6,1 miljardia euroa Suomessa ja 9,0 miljardia euroa Ruotsissa. Vuoden 2016 osalta teknisen asennuksen…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus - Lattiapinnoitteiden ja -päällysteiden urakointi
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2016-03-16 09:54:20

Tässä katsauksessa käsitellään lattiapinnoitteiden ja -päällysteiden urakointiin liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Suomen lattiapäällystealan urakoinnin liikevaihto ylsi vuonna 2015 arvoltaan noin 100 miljoonaan euroon.[1] Lattiapäällysteisiin tässä yhteydessä kuuluvat mm. laminaatit, keraamiset laatat, muovi- ja tekstiilimatot sekä parketit. Vastaavasti lattioiden massapinnoittamisessa urakoitsijoiden liikevaihto Suomessa on noin 30 miljoonaa euroa. Massapinnoitteisiin lukeutuvat mm. epoksi-, uretaani- ja akryylipinnoitteet. Lattian päällystämisen maailmanlaajuinen markkina ylsi arvoltaan noin 189 mrd. euroon vuonna 2014.[2] Tästä Aasian ja Tyynenmeren alueen osuus oli…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Puutarhatuotteet (Gardening and Outdoor Living)
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2016-02-09 01:14:42

Tässä katsauksessa käsitellään puutarhatuotteiden kauppaan liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Suomalaisten kotitalouksien hankinnat kotipuutarhoihin ylsivät 620 miljoonaan euroon vuonna 2014.[1]Tästä verkkokaupan osuus oli noin 7 %. Maailmanlaajuisesti puutarhatuotteiden markkina ylsi 144 miljardiin euroon vuonna 2013, josta Euroopan osuus oli 36,6 %.[2] Vuosien 2009–2013 aikana globaali markkina kasvoi keskimäärin 2,5 % vuosittain. Vuoteen 2018 mennessä markkinan ennustetaan kasvavan 166 miljardiin euroon, joka edustaa 2,9 % vuosittaista kasvuvauhtia. Euroopan markkinan odotetaan kasvavan keskimäärin 1,9 % vuosittain…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Kalustettujen asuntojen ja huoneiden vuokraaminen (Serviced apartments)
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2016-01-20 02:48:22

Tässä katsauksessa käsitellään kalustettujen asuntojen ja huoneiden vuokraamiseen liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Suomen kalustettujen vuokra-asuntojen markkina ylsi vuonna 2012 arvoltaan noin 55 miljoonaan euroon[1] ja se on jatkanut kasvuaan viime vuosien aikana. Pääosa kysynnästä kohdistuu lyhytaikaisiin vuokrasopimuksiin aina viikosta ylöspäin, mutta pisimmillään sopimukset kattavat useampia vuosia. Keskimäärin asunnot vuokrataan muutamaksi kuukaudeksi. Kysynnästä pääosan muodostavat yritykset, jotka vuokraavat kalustettuja asuntoja työntekijöilleen. Näihin lukeutuvat muun muassa henkilöstövuokrausyritykset, teollisuuden kunnossapito- ja asennusyritykset, rakennusyritykset, IT-alan yritykset sekä…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Lääkeaineiden ja lääkkeiden valmistus
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-12-01 01:48:43

Tässä katsauksessa käsitellään lääkeaineiden ja lääkkeiden valmistukseen liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Maailmanlaajuinen lääkemarkkina ylsi vuonna 2014 arvoltaan 774 miljardiin euroon[1], josta Euroopan osuus on noin 22 %. Suomen lääkemarkkina ylsi samana vuonna arvoltaan 3,0 miljardiin euroon ja vuoden 2015 aikana sen odotetaan kasvavan 2 % 3,1 miljardiin euroon. Vuosina 2015–2019 globaalin markkinan odotetaan kasvavan keskimäärin 4,8 % vuosittain.[2] Aasian ja Afrikan markkinoiden kasvun odotetaan olevan kaikkein nopeinta tulevien vuosien aikana. Myös Etelä ja…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – HR-konsultointi
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-11-06 04:36:43

Tässä katsauksessa käsitellään HR-konsultointiin liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. HR-konsultointiin ymmärretään kuuluvaksi esimerkiksi henkilöstökoulutus ja –valmennus, rekrytoinnit, henkilöstöarvioinnit, parhaiden kykyjen johtaminen, palkka- ja kannustinjärjestelmien suunnittelu sekä rekrytointikäytäntöjen kehittäminen. HR-konsultointi on osa globaalia liikkeenjohdon konsultoinnin markkinaa, joka vuonna 2014 ylsi noin 176 miljardiin euroon ja jonka odotetaan kasvavan vuoden 2015 aikana 4,7 % 185 miljardiin euroon.[1] Arviot markkinan koosta vaihtelevat jonkin verran lähteestä ja markkinan määrittelystä riippuen (esim. Kennedy, IDC, Gartner, FEACO, Source).  HR-konsultoinnin osuus…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Markkinatutkimus
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-10-06 05:40:33

Tässä katsauksessa käsitellään markkinatutkimukseen liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Globaali markkinatutkimus ylsi kokonaisarvoltaan noin 30 miljardiin euroon vuonna 2013.[1] Suomessa markkinatutkimuksia tehdään vuosittain lähes 120 miljoonalla eurolla.[2] Markkina käsittää sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen markkinatutkimuksen ja se voidaan jakaa samanaikaisesti useille asiakkaille jaettaviin saman sisältöisiin raportteihin sekä yksittäisille asiakkaille toteutettaviin räätälöityihin toimeksiantoihin. Esimerkkejä edellä mainituista ovat mm. Nielsenin katsojamäärätilastot, Gartnerin IT-markkinatutkimukset ja IMS:n tietoaineistot myönnetyistä reseptilääkkeistä ja lääkemääräyksistä. Sekä Euroopan että Yhdysvaltojen osuus globaalista markkinasta…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Tieliikenteen tavarankuljetus
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-09-10 01:20:44

Tässä katsauksessa käsitellään tieliikenteen tavarankuljetukseen liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Logistiikka käsittää resurssien hankinnan, varastoinnin ja siirtämisen kokonaisvaltaisen hallinnan, jossa tieliikenteen tavarankuljetuksen rooli on merkittävä. Vuonna 2014 tieliikenteen tavarankuljetus-markkinan koko ylsi maailmanlaajuisesti yli 1 800 mrd. euroon[1], josta Euroopan osuus on yli 300 mrd. euroa.[2] Markkinalla toimivat yritykset tarjoavat tyypillisesti palveluita vähittäismyynnin, rakennus- ja eri (valmistus)teollisuuden alojen toimijoille, joilla on säännöllinen tarve hyödykkeiden siirtämiseen tehtaiden, varastojen ja lukuisten eri vähittäismyymälöiden välillä. Kuljetukset jaetaan pääsääntöisesti…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Talonrakentaminen
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-08-11 01:30:24

Tässä katsauksessa käsitellään talonrakentamiseen liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitellään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Rakennusmarkkina toimii periaatteessa samalla tavalla koko maailmassa Rakennusmarkkina on luonteeltaan konservatiivinen, suuri ja syklinen. Se toimii periaatteessa samalla tavalla koko maailmassa. Rakennusmarkkinan osana asuntomarkkinat reagoivat nopeimmin talouden muutoksiin, kun taas toimitila- sekä maa- ja vesirakentamisen markkinat reagoivat suuremmalla viiveellä johtuen riippuvuudesta muiden teollisuudenalojen investointipäätöksistä. Julkisen sektorin investoinnit voivat vaihdella enemmän riippumatta talouden kehityksestä. Tärkeimpiin pitkän aikavälin rakennusmarkkinan kasvuajureihin lukeutuvat kaupungistuminen, demografiset muutokset (väestön ikääntyminen), teknologian…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Sähkötyökalut
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2015-04-28 01:28:00

Tässä katsauksessa käsitellään sähkötyökalujen yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista ja kehityksestä sekä arvonkasvumahdollisuuksista. Sähkötyökaluihin kuuluvat mm. akku- ja sähkökäyttöiset käsityökalut ja koneet. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Yrityskaupoissa etsitään innovatiivisia tuotteita ja uusia tuotemerkkejä jakelutiehen Maailmanlaajuisesti sähkötyökalujen valmistus on keskittynyt ja viidellä suurimmalla toimijalla on noin puolet markkinasta. Uusia innovaatioita kehittävät yritykset tarjoavat yritysostomahdollisuuksia suuremmille toimijoille. Kilpailu parhaimmasta tuotemerkkivalikoimasta ja innovatiivisimmista tuotteista suurimpien sähkötyökalujen valmistajien välillä on kova. Yritysostoilla haetaan parempaa tuotevalikoimaa jakelukanaviin, kustannuspuolen synergioita ja innovatiivisia tuotekehitysmenetelmiä. Yrityskauppa-aktiviteetti viimeisen viiden vuoden ajan…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Toiminnanohjausjärjestelmät
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-04-09 02:23:04

Tässä katsauksessa käsitellään toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviä yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) tukee yrityksen toimintaa välittämällä tietoa eri toiminnoista ja automatisoimalla prosesseja. Yritysten toimintaa ohjaaviin järjestelmiin kuuluvat toiminnanohjausjärjestelmien lisäksi myös asiakashallintaan (CRM), henkilöstöhallintoon (HCM), taloushallintoon ja projektihallintaan (PSA) liittyvät ohjelmistoratkaisut. Toiminnanohjausjärjestelmien markkina on globaalisti maltillisessa 3-4 prosentin kokonaiskasvussa, mutta yrityksen omilla palvelimilla toimivien on-premise toiminnanohjausjärjestelmien markkina on kypsä, ja kasvu suuntautuu pilvipalveluihin[1][2]. Varsinkin teollisuus- ja energiayritykset ovat perinteisesti hankkineet ERP-järjestelmälisenssit itselleen, ja räätälöineet ohjelmat yrityskohtaisesti.…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Luontaistuotteet
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-03-03 02:30:38

Tässä katsauksessa käsitellään luontaistuotteet-toimialan yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Hyvinvointitrendi kiihdyttää markkinakasvua, yrityskauppa-aktiviteetti nousussa Luontaistuotemarkkina hyötyy voimistuvasta hyvinvointitrendistä ja yhä useammat yritykset mukaan lukien perinteiset ruoan vähittäiskaupan toimijat ovat laajentaneet tarjontaansa myös luontaistuotteisiin. Luontaistuotteisiin kuuluvat sekä erityyppiset prosessoidut lisäravinteet että luonnonmukaisesti tuotetut ”superfood”-tuotteet. Luontaistuoteala muistuttaa varsinkin lisäravinteiden osalta lääketeollisuutta, mutta on riippuvaisempi lyhyen tähtäimen trendeistä jonka johdosta riskit alalla ovat korkeammat. Tästä huolimatta luontaistuotealan yritykset ovat perinteisesti olleet hyvin kannattavia. Suurin osa luontaistuotealan yrityskaupoista on…

Lue lisää
Yrityskauppa- ja toimialakatsaus – Kotipalvelut
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-02-10 02:04:12

Tässä katsauksessa käsitellään kotipalvelujen yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme kotipalvelut-toimialan kehityksestä ja arvonkasvumahdollisuuksista sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Kotipalvelumarkkinat keskittymässä – pääomasijoittajat aktiivisia Kotipalveluihin kuuluvat mm. ikääntyneiden palveluasuminen, kotihoiva, kotisairaanhoito ja siivouspalvelut. Toimialalla on perinteisesti toiminut monia alan erityisosaajien perustamia pienyrityksiä. Viime vuosien aikana yritysten määrä on kuitenkin laskenut tasaisesti toimipaikkojen määrän lisääntyessä. Taustalla on kehitys, jossa toimialan yritykset ovat kasvattaneet nopeasti kokoaan uusia toimintayksiköitä perustamalla ja ostamalla paikallisilla markkinoilla toimivia pk-yrityksiä. Tämä on näkynyt yrityskauppa-aktiviteetin lisääntymisenä jo useamman vuoden ajan. Toimiala, joka on…

Lue lisää
Yrityskauppakatsaus – Verkkokauppa
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2015-01-20 05:42:59

Tässä katsauksessa käsitellään verkkokauppojen yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan sekä yritysjärjestelyjen päämotiiveista ja kehityksestä sekä arvonkasvumahdollisuuksista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltakin toiselta toimialalta. Perinteiset toimijat ostavat verkkokauppoja nyt – mitä seuraavaksi? Suurin osa kaupan alan yrityskaupoista kohdistuvat verkkokauppayrityksiin – monet kivijalkakaupat vahvistavat verkkokauppatoimintaansa ostamalla siihen keskittyneitä toimijoita. Suurin ostajaryhmä verkkokaupan yrityksille on perinteiset vähittäiskaupan toimijat. Asiakasvirta ja keinot kasvattaa sitä ovat onnistumisen perusta kaikille kaupan alan toimijoille. Verkossa asiakasvirtojen rakentaminen vaatii erilaista osaamista kuin kivijalkakaupassa ja siksi verkkokauppaan laajentuvien toimijoiden on helpompi ostaa valmis etabloitunut verkkokauppa asiakasvirtoineen ja…

Lue lisää
Yrityskauppakatsaus - IT-palvelut
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2014-12-02 03:11:49

Tässä katsauksessa käsitellään IT-palvelut (Managed IT-Services) -toimialan yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltain toiselta toimialalta. IT-palvelut –toimialan yritysjärjestelyjen määrä ja kauppa-arvot Tässä yhteydessä IT-palveluilla tarkoitetaan asiakkaan IT-ympäristön ennakoivaa hallintaa kolmannen osapuolen eli Managed Service Provider, MSP:n, toimesta. MSP:n erottava tekijä on palvelun proaktiivinen toimittaminen verrattuna reaktiivisiin IT-palveluihin, joita on ollut jo pitkään. Yrityskauppojen määrä toimialalla on pysynyt tasaisena viiden vuoden aikana, ja kauppojen keskimääräinen arvo on notkahduksen jälkeen noussut takaisin vuoden 2010 lukemiin. Toimialan yrityskaupoissa selkeä trendi on uusien teknologioiden…

Lue lisää
Yrityskauppakatsaus - Business Intelligence ja Big Data
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2014-11-17 08:09:59

Tässä katsauksessa käsitellään Business Intelligence (BI) -toimialan yritysjärjestelyjä sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja yritysjärjestelyjen päämotiiveista. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yritysjärjestelyihin tai arvonkasvuun liittyvistä mahdollisuuksista tältä tai joltain toiselta toimialalta. Yritysjärjestelyjen määrä kasvussa BI toimiala on globaalisti kasvussa, ja yrityskauppojen määrä on noussut tasaisesti viimeisen viiden vuoden ajan. Business Intelligence -alan yrityskaupoissa selkeä trendi on uusien teknologioiden ja niihin liittyvän teknologiaosaamisen ostaminen. Pienempien toimijoiden kehittämät innovatiiviset ratkaisut tarjoavat hyviä mahdollisuuksia suurten toimijoiden palveluportfolion laajentamiselle. Tätä todistaa yrityskauppojen lukumäärän moninkertaistuminen ja keskimääräisen kauppahinnan lasku vuoden 2009 205 miljoonasta dollarista 35 miljoonaan dollariin vuonna 2013. Toimialan kehitys,…

Lue lisää
Yrityskauppakatsaus – Tekninen suunnittelu
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2014-09-04 05:27:11

Tässä yrityskauppakatsauksen tiivistelmässä tuodaan esille tilastotietoa otsikossa mainitulla toimialalla toteutuneista kauppamääristä ja kauppahintojen tasosta sekä esitetään näkemyksemme järjestelyjen päämotiiveista. Esittelemme myös esimerkin toimialalla toteutuneesta yrityskaupasta. Katsauksen lopussa on ohjeet kuinka voit saada yksityiskohtaisempaa tietoa yrityskaupoista tältä tai joltain toiselta toimialalta. Teknisessä suunnittelussa 255 yrityskauppaa Pohjoismaissa teknisen suunnittelun toimialalla on toteutunut 255 yrityskauppaa viimeisten 42 kuukauden aikana. Kaupoista ylivoimaisesti suurin osa, 187 kappaletta, on tehty Suomessa. Rajat ylittäviä kauppoja oli 17 kappaletta. Yrityskauppa-aktiivisuus on jatkunut hyvällä tasolla, sillä viimeisten 18 kuukauden aikana kauppoja on toteutunut 114 kappaletta, joista Suomessa 82 kappaletta. Yritysjärjestelyjen päämotiivit Analyysimme mukaan teknisen suunnittelun toimialalla yritysjärjestelyjen päämotiiveja ovat…

Lue lisää
Arvonkasvumahdollisuuksia on rajattomasti – kuinka valita oikeat?
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2014-06-24 02:00:16

Tässä artikkelissa tuodaan esille, millaisia asioita omistajien on syytä pohtia yrityksen eri arvonkasvumahdollisuuksia arvioidessaan ja kuinka eri valinnat eroavat yrityksen myyntiä tai osinkovirtaa harkitsevan omistajan näkökulmasta. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että arvonkasvumahdollisuuksia on aina enemmän kuin mitä on mahdollista tai järkeä toteuttaa. Arvonkasvu vaatii todellisia toimenpiteitä ja rajalliset resurssit on kohdennettava harkiten. Mitkä valinnat ovat oikeat ja miksi? Valitse useammasta arvonkasvuoptiosta Arvonkasvuun liittyvien toimenpiteiden on luonnollisesti oltava perusteellisesti suunniteltu ja testattu. Käytännössä yrityksen arvonkasvu toteutetaan usein suunnittelemattomasti, jopa omistajien intuition varassa. Omistajat saattavat tarttua sattumalta eteen tulleeseen yrityskauppamahdollisuuteen, vaikkei yritysosto olisikaan ollut omistajien tavoitteena – kauppaan lähdetään esimerkiksi siitä…

Lue lisää
Yritysostojen onnistumiskriteerit ja ikävien yllätysten välttäminen
Kirjoittanut: Vesa Hopia 2014-05-08 05:42:34

Yritysostot ovat oikea vaihtoehto silloin, kun omistajien ja konsernijohdon asettamien yritysarvotavoitteiden saavuttaminen ei ole mahdollista ainoastaan orgaanisen kasvun avulla. Kun ostoista on päätetty ja transaktioprosessi on käynnistetty, on tärkeää pystyä aivan käytännön tasolla osoittamaan, miten tavoiteltu lisäarvo saadaan realisoitua. Ostojen onnistumiskriteerit tulee johtaa yritysarvolle asetetuista tavoitteista Oston onnistumiskriteerien täytyy aina olla johdettu yritysarvolle asetetuista tavoitteista. Kun omistajille ja konsernijohdolle on selvää, mihin yritysostolla halutaan päästä arvonkehityksen näkökulmasta, on heidän helpompi tunnistaa myös ne kriittiset asiat, joiden avulla halutut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Jos yritysoston kriteeriksi on määritelty esimerkiksi tietyt synergiaedut, tulee omistajilla ja konsernijohdolla tällöin myös käytännön tasolla olla täysin…

Lue lisää
Kuinka yritysjärjestelyihin saadaan kustannustehoa ja lisäarvoa?
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2014-03-19 05:07:52

Tämä artikkeli on tarkoitettu omistajille ja konsernien johdossa toimiville henkilöille, jotka harkitsevat liiketoiminnan tai sen osan myymistä. Artikkelissa käsitellään arvoa kasvattavaa yritysmyynnin toimintatapaa, joka on oikea ratkaisu sellaisessa tilanteessa tai ajankohdassa, kun yrityskauppaa ei ole mahdollista saada aikaiseksi omistajia tyydyttävillä ehdoilla, tai esimerkiksi yrityksen liiketoimintarakenne estää kaupan toteutumisen. Arvoa kasvattavassa toimintatavassa tehdään vain niitä asioita, jotka tukevat tavoitteeseen pääsyä. Parhaimmillaan kehittämistoimet ja yritysmyynti yhdistyvät panos-tuotos -suhteeltaan edulliseksi kokonaisuudeksi. Aktiivinen tai passiivinen lähestymistapa Jokaisessa liiketoiminnassa on aina sekä arvoa kasvattavia että heikentäviä osa-alueita. Hyvin tyypillisesti yrityksellä käytössä olevat panokset ja resurssit kohdistetaan ydinliiketoiminnan kehittämiseen kun taas muut osa-alueet joko jäävät vähemmälle…

Lue lisää
Tee yrityksen arvonkehityksen riskit näkyviksi
Kirjoittanut: Erkki Hietalahti 2014-02-18 02:12:01

Aktiivinen omistajuus perustuu Private Equity -toimintatapaan, jolla tarkoitamme parhaiden käytäntöjen soveltamista yrityksen arvon kehittämisessä valitulla aikajänteellä. Perusteltu ja myös riskit huomioiva näkemys yrityksen arvosta ja arvonkehityksestä auttaa omistajia ja konsernijohtoa paitsi tekemään parempia päätöksiä, myös asettamaan tavoitteita sille, kuinka yrityksen arvonkehitystä tulee ohjata. Tässä artikkelissa tarkastellaan, kuinka yrityksen arvoa ja arvonkehitystä voi ja pitää arvioida kassavirtaperusteisesti ja millaisten työkalujen avulla tulevaisuuden kassavirrat ja niihin liittyvät riskit saadaan tehtyä näkyviksi. Arvo muodostuu tulevaisuuden kassavirroista Yrityksen arvo määrittyy aina tulevaisuuden kassavirtojen perusteella. Pelkkien ennusteiden varaan tehtyihin päätöksiin sisältyy kuitenkin usein varsin iso riski – etenkin silloin, jos ennusteet on rakennettu makrotasolla. Systemaattiseen…

Lue lisää
Kuinka omistaja saa liiketoiminnasta tavoitetuottoa, osa 2/2
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2014-01-13 01:55:07

Tässä kahden artikkelin sarjassa tarkastellaan, miten yritystoiminnasta on mahdollista saada omistajien tavoittelemaa tuottoa. Artikkeli on tarkoitettu konsernijohdolle ja omistajille, eli kaikille niille tahoille, joilla on omistajaintressi suhteessa tarkasteltavaan liiketoimintaan. Artikkelista on hyötyä myös hallituksen jäsenille. Sarjan toisessa osassa keskitytään siihen, kuinka omistajien tavoitetuotto on mahdollista saavuttaa. Lue artikkelisarjan ensimmäinen osa tästä. Aktiiviseen omistajuuteen kuuluu aina tuottotavoite Selkeiden omistajatavoitteiden avulla omistettavan yrityksen toiminta saadaan tehokkaammin johdettua haluttuun arvonkehitykseen. Kun omistajat tietävät, mitä he haluavat yritystoiminnaltaan, myös yritysjohdon on helpompaa ohjata (tytär)yrityksen toimintaa noiden tavoitteiden mukaisesti. Omistajan tavoitetuotolla tarkoitetaan prosentuaalista tuottotavoitetta omistuksen markkina-arvolle. Tämä koostuu liiketoiminnan tavoitetuotosta ja taserakenteen vaikutuksesta. Mikäli tavoitetuotto…

Lue lisää
Hyvä arvonkasvuohjelma 3/4: Synteesi – miten ja miksi onnistuminen on mahdollista?
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-12-17 03:27:18

Tämä artikkeli on kolmas osa yrityksen arvonkasvuohjelman rakentamisen artikkelisarjaa. Artikkelin tavoitteena on kuvata ohjelman rakentamisen synteesivaihetta, jonka aikana pyritään löytämään lupaavimmat perusteet sille, miten haluttu arvonkasvu saadaan toteutumaan. Artikkelin tavoitteena on myös selventää tiedonkeruuvaiheen ja synteesivaiheen eroa. Synteesivaiheessa tiedosta ja tavoitteista muodostuu suunnitelma Yrityksen arvonkasvuohjelman rakentamiseen kuuluvan synteesivaiheen tavoitteena on löytää kriteerit onnistumiselle ja tavoitteille sekä perustelut sille, miten ja miksi tavoitellussa arvonkasvussa on mahdollista onnistua. Perustelut pohjautuvat aina tiedonhakuvaiheen aikana kerätyn faktatiedon sekä strategiaviitekehyksen pohjalta muodostettuihin skenaarioihin siitä, millaisella riskillä ja panostuksella yrityksen ja omistajien on mahdollista päästä haluttuihin lopputuloksiin. Synteesivaiheen aikana kerättyä tietoa analysoidaan huolellisesti ja synteesinä valitaan…

Lue lisää
Kuinka omistaja saa liiketoiminnasta tavoitetuottoa, osa 1/2
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-12-08 02:30:24

Tässä kahden artikkelin sarjassa tarkastellaan sitä, miten yritystoiminnasta on mahdollista saada omistajien tavoittelemaa tuottoa. Artikkeli on tarkoitettu konsernijohdolle, hallituksen jäsenille ja omistajille. Sarjan ensimmäisessä osassa syvennytään siihen, mitä omistajan tavoitetuotolla itse asiassa tarkoitetaan ja jatko-osassa keskitytään siihen kuinka tavoitetuotto on mahdollista saavuttaa. Omistajan tavoitetuotto perustuu omistajatavoitteeseen Aktiivisten omistajien tavoitteena on saada tuottoa pääomalleen. Tuloksellinen toiminta myös mahdollistaa yrityksen menestyksen ja kehittämisen pitkällä aikajänteellä. Tutkimusten mukaan aktiivisella Private Equity - omistajuudella on vahva yhteys yrityksen arvonkasvuun ja siten myös omistajien tavoitteleman tuoton saamiseen. Private Equity -omistajuudessa asetetaan aina ensimmäisenä selkeät ja määrätietoiset tuotto- ja muut omistajatavoitteet, joiden avulla yrityksen toiminta saadaan…

Lue lisää
Milloin yrityksen myynti kannattaa – milloin ei?
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-11-21 02:31:59

Omistaja-arvon kannalta parhaan lopputuloksen varmistamiseksi on tärkeää jatkuvasti arvioida johtaako yrityksen nykystrategia omistajien kannalta haluttuihin lopputuloksiin. Käytännössä tulee siis jatkuvasti pitää silmällä vaihtoehtoja: 1) pidä 2) pidä ja kehitä, 3) liittoudu ja kehitä, 4) kehitä ja myy, 5) myy. Tässä artikkelissa keskitymme pohtimaan sitä, milloin yrityksen tai sen osien myyminen on kannattava vaihtoehto. Päätöksen tulee perustua arvioon tulevista kassavirroista Yksinkertaisesti ajateltuna yrityksen myynti on kannattavaa silloin, kun yritys on arvokkaampi jollekin toiselle kuin omistajille itselleen. Vastaavasti yritys kannattaa pitää silloin, kun yritys on arvokkaampi itselle kuin jollekin toiselle. Yrityksen myyminen kannattaa tietysti myös silloin, kun pääomalle on olemassa paremmin tuottava…

Lue lisää
Liiketoiminnan arvoa kasvattavat ja arvoa tuhoavat osat
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-10-16 02:32:11

Jokaisessa liiketoiminnassa on aina sekä arvoa kasvattavia että heikentäviä osa-alueita. Omistajilla ja johdolla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millä tavalla nämä osa-alueet tulevat esille yrityksen toiminnassa. Tieto ja ymmärrys liiketoiminnan eri osa-alueista sekä niiden vaikutuksesta yrityksen arvoon auttaa kohdentamaan varat ja resurssit juuri sinne, missä niistä on eniten hyötyä. Yrityksen arvo on osiensa summa Yrityksen kokonaisarvo koostuu osiensa summasta. Esimerkiksi eri asiakas- tai tuoteryhmien kyvyssä tuottaa kassavirtaa voi olla merkittäviä eroja – osa kasvattaa ja osa tuhoaa kokonaisarvoa. Yrityksen arvon näkökulmasta kannattaa huomioida se, että eri osat saattavat joskus olla arvokkaampia erikseen kuin yhdessä. Jokainen liiketoiminnan osa-alue vaatii aina omat resurssinsa…

Lue lisää
Yritysostoista kestävää kilpailuetua
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-09-18 02:27:04

Parhaiten menestyvät yritykset hakevat kasvua sekä orgaanisesti että yritysostoin. Onnistuakseen yritysoston pitää vahvistaa ostajan kilpailuetua. Yritysostoon liittyvä kokonaisuuden hallinta on avainasemassa yrityskaupan onnistumisessa. Ne yritykset, joilla on hyvä maine ostajana, ovat kehittäneet yrityskauppatoiminnasta kilpailuedun. Tällainen ostaja on haluttu, kauppa syntyy helpommin oikeaan hintaan ja integraatioissa onnistutaan osaltaan myös siksi, että ostettavassa yrityksessä luodaan positiivinen ilmapiiri. Yritysostot osana yrityksen strategiaa Omistajien asettamat tavoitteet kasvulle, kyseessä oleva markkina sekä yrityksen kilpailuetu määrittävät sen, onko haluttuihin lopputuloksiin mahdollista päästä pelkän luonnollisen kasvun avulla vai tarvitaanko tavoitteiden saavuttamiseen myös liiketoiminnan ostamista. Yritysosto ei ole projekti, vaan osa yhtiön strategian toteuttamista. Strategia siis määrittää sen,…

Lue lisää
Strateginen ajattelu aktiivisten omistajien näkökulmasta
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-08-06 02:10:55

Historiassa löytyy useita esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat onnistuneet vaihtamaan toimialaansa menestyksekkäästi. Näiden esimerkkien takaa löytyy aktiivisia omistajia, jotka ovat osanneet ennakoida aloilla tapahtuvia muutoksia sekä muuttaa strategiaansa oikeaan aikaan. Mitä strateginen ajattelu oikein tarkoittaa aktiivisten omistajien näkökulmasta? Yrityksen nykystrategiaa peilataan omistajien tavoitteisiin Aktiiviset omistajat tietävät, mitä he yritykseltään haluavat. Niin määrällisesti kuin laadullisestikin. Näin ollen heitä tulee myös kiinnostaa, vastaako yrityksen nykystrategia omistajien tavoitteisiin ja riskiprofiiliin. On syytä ymmärtää, että yritykset eivät ole mitenkään sidottuja siihen markkinaan, jolle ne alun perin on perustettu toimimaan. Toisinaan markkinan vaihtaminen voi olla paras ratkaisu omistajien tavoitteiden täyttämiseksi. Yrityksen strategian muuttaminen on siis aina…

Lue lisää
Aktiivinen omistajuus käytännön toimintana
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-06-24 02:19:10

Omistajatavoitteen määrittäminen on aktiivisen omistajuuden peruslähtökohta. Selkeä omistajatavoite auttaa hallitusta ja johtoa viemään liiketoimintaa eteenpäin omistajien tavoitteiden mukaisesti. Mutta miten aktiiviset omistajat toimivat tavoitteiden asettamisen jälkeen? Markkinavalinta on omistajien tehtävä Yrityksen arvoon voi vaikuttaa vain kahden tekijän kautta. Ensinnäkin arvoon ja arvonkehitykseen vaikuttaa markkinan valinta sekä valitun markkinan odotettu kehitys. Toiseksi arvoon vaikuttaa yrityksen kyvykkyys ja tehokkuus kasvattaa kassavirtaa hyödyntämällä markkinoilla olevia mahdollisuuksia. Omistajien tehtävä on päättää, millä markkinalla yritys toimii. Hallitus tai johto harvoin ehdottaa toimialan vaihtamista, sillä ne usein ovat liian lähellä yrityksen konkreettista toimintaa. Alun perin valittu markkina voi myös toisinaan olla tarpeellista vaihtaa. Ajatellaanpa esimerkiksi vanhoja…

Lue lisää
Aktiivinen omistajuus on paras tapa kasvattaa yrityksen arvoa
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-06-04 02:29:33

Aktiivinen omistajuus on suunnitelmallista ja määrätietoista toimintaa, jota ohjaa omistajan tietoon ja faktoihin pohjautuvat päätökset. Se on myös paras tapa vaalia ja kasvattaa yritysarvoa sekä täyttää omistajan tavoitteet. Tutustu aktiivisen omistajan pikaoppaaseen Olemme julkaisseet uuden oppaan, joka antaa nopean läpileikkauksen siitä, mitä aktiivinen omistajuus tarkoittaa ja mitä merkitystä sillä on arvon kasvattamisen tai arvoa kasvattavien yritysjärjestelyiden näkökulmasta. Oppaassa käsitellään esimerkiksi seuraavia aiheita: Aktiivisen omistajan tunnusmerkit Aktiivinen omistajuus ja arvonkasvu Aktiivinen omistajuus käytännön toimintana Parhaimman hyödyn tästä oppaasta saavat omistajat, jotka haluavat kehittyä omistajan roolissaan ja jotka haluavat varmistaa omistajuuteensa liittyvien tavoitteiden toteutumisen sekä optimaalisen arvonkasvun. Tutustu maksuttomaan oppaaseen klikkaamalla alla…

Lue lisää
Aktiiviset omistajat pohtivat yrityksen arvoa – ei hintaa
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-05-10 06:42:48

Hinnan pohtimisen sijaan aktiiviset omistajat keskittyvät tarkastelemaan yrityksen tai liiketoiminnan arvoa sen eri näkökulmista eri tilanteissa. Rajattomia resursseja ei ole kenelläkään ja tästä syystä aktiivisten omistajien tehtäviin kuuluukin muodostaa näkemyksensä siitä, mihin käytössä olevat panokset sijoitetaan. Heidän tulee myös tehdä valinta niistä vaihtoehdoista, joita heillä on yrityksensä tulevaisuuteen liittyen: 1) pidä ja kehitä, 2) liittoudu ja kehitä, 3) kehitä ja myy, 4) myy. Tässä artikkelissa hinnan ja arvon yhteyttä käsitellään yrityskauppatilanteen näkökulmasta. Myyntihän voi olla paras vaihtoehto silloin, kun yritys on arvokkaampi jollekin toiselle kuin omistajille itselleen. Hinta ja arvo ovat eri asioita Yrityksen arvo on yrityksen tulevien rahavirtojen summa.…

Lue lisää
Verouudistuksen vaikutukset aktiivisille omistajille
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-04-10 04:19:09

Hallituksen esittämä verouudistus on jakanut mielipiteitä omistajien keskuudessa. Uudistuksen myötä yhteisövero tulee laskemaan kaikilla, mutta osinkovero laskee vain osalla, kun taas osalla se kiristyy. Kun yhteisöveron ja osinkoveron muutoksen yhteisvaikutusta tarkastellaan omistajien kokonaistuoton näkökulmasta, verouudistus tulee saamaan aikaan sekä voittajia että häviäjiä – uudistukseen jo tehdyn korjausliikkeen jälkeenkin (katso tästä esimerkiksi Yrittäjät.fi -sivustolla julkaistuja mallilaskelmia veromuutoksista). Verouudistus ja investointien tuottovaatimus Yhteisöveron keventyminen voi tuoda yritykseen kassavirtaa aikaisempaa enemmän. Omistajien onkin nyt oltava tarkkana sen suhteen, ettei verokevennys saa heitä tekemään huonoja investointipäätöksiä. Erityisesti jos omistajien kokonaisveroaste kasvaa, myös liiketoiminnan tuottovaatimus nousee, kun omistajan nettotuotto halutaan säilyttää samana. Omistajien on siis…

Lue lisää
Arvoa kasvattavat yritysjärjestelyt
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-03-13 05:02:48

Yritysjärjestelyllä tarkoitetaan esimerkiksi yritysostoa, -myyntiä, fuusiota tai jakautumista. Tässä artikkelissa keskitytään yritysostoihin ja -myynteihin. Yritysjärjestelyssä on tavoitteena saada järjestely toteutumaan omistajien tavoitteiden mukaisesti ja parhain mahdollisin lopputuloksin. Usein alun perin asetettuja tavoitteita ei kuitenkaan saavuteta. Arvoa kasvattavalla yritysjärjestelyllä tavoitteet voidaan saavuttaa ja jopa ylittää varmemmin – toisin sanoen saada täysi hyöty järjestelystä. Arvoa kasvattavat yritysjärjestelyt tunnistaa alkupanostuksen määrästä Tärkein ero arvoa kasvattavien ja tavanomaisten yritysjärjestelyiden välillä on prosessin alkuvaiheessa oleva panostuksen määrä.  Arvoa kasvattavissa yritysjärjestelyissä käytetään huomattava määrä aikaa ja energiaa yrityksen, sen toimialan ja mahdollisten järjestelyosapuolten tilanteeseen perehtymiseen sekä näiden eri tekijöiden ja niiden välisten riippuvuussuhteiden jne. syvälliseen ymmärtämiseen.…

Lue lisää
Mitä on aktiivinen omistajuus?
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-02-27 02:39:39

Aktiivinen omistajuus tarkoittaa sitä, että omistajat eivät jää yrityksen toiminnassa kasvottomiksi taustavaikuttajiksi tai toisaalta sitä, että operatiivisissa tehtävissä olevat omistajat muistavat myös toimia omistajan roolissa. Myös konsernijohdolla on usein aktiivisen omistajan rooli suhteessa tytäryhtiöihin. Aktiivisella omistajuudella on vahva yhteys arvonkasvuun Arvokas yritys on arvokas yrityskansalainen. Aktiivista omistajuutta tarvitaan luomaan arvonkasvua, joka mahdollistaa yrityksen jatkuvan kehittämisen. Aktiivinen omistajuus myös helpottaa hallituksen ja johdon työtä. Yrityksen arvoon voi vaikuttaa vain kahden osatekijän kautta. Ensinnäkin arvoon ja arvonkehitykseen vaikuttaa markkinan valinta sekä valitun markkinan odotettu kehitys. Toiseksi arvoon vaikuttaa yrityksen kyvykkyys ja tehokkuus kasvattaa kassavirtaa hyödyntämällä markkinoilla olevia mahdollisuuksia. Kuten aiemmassa blogiartikkelissamme tuotiin…

Lue lisää
Miksi omistajatavoite on tärkeä?
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-02-05 07:48:05

Ilman selkeää omistajatavoitetta yrityksen toimintaa usein ohjataan liikaa muiden intressiryhmien ja liiketoiminnan tavoitteiden kautta. Tällöin jää vain nähtäväksi, mitä omistajat mahdollisesti saavuttavat siinä sivussa. Kokemuksemme mukaan kuitenkaan jopa 80 % pienten ja keskisuurten yritysten omistajista ei ole määrittänyt tavoitteitaan omistajina. Omistajatavoite ohjaa ja antaa suunnan liiketoiminnalle Omistajatavoite tarvitaan suunnan antamiseen. Kun omistajien tavoitteet ovat selkeät, hallitus ja johto pystyvät paremmin valitsemaan liiketoiminnassa sellaiset käytännön toimenpiteet, jotka tukevat noiden tavoitteiden saavuttamista. Esimerkki omistajien tavoitteiden vaikutuksesta liiketoiminnallisissa valinnoissa löytyy siitä, haetaanko omistajan tuottoa osinkojen vai yrityksen myynnin kautta. Arvon rakentaminen osingonsaajalle tapahtuu usein eri asioita painottaen, kuin arvon rakentaminen potentiaaliselle ostajalle. Kun tavoitteena yrityksen myynti,…

Lue lisää
Arvonkasvun ja aktiivisen omistajuuden välillä on vahva yhteys
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-01-23 02:20:59

Arvonkasvu on välttämätöntä yrityksen pitkän tähtäimen olemassaolon kannalta. Omistajilla on mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi yrityksensä arvonkehitykseen aktiivisen omistajuuden keinoin. Aktiivinen omistajuus luo arvonkasvua Omistajan tehtävä on saada pääomalleen tuottoa. Tuloksellinen toiminta mahdollistaa yrityksen menestyksen ja kehittämisen pitkällä aikajänteellä. Arvonkasvu on tulevaisuuden kassavirtojen vahvistamista. Todellisen arvon kasvattaminen tarkoittaa sitä, että kaikki osapuolet voittavat. Arvokas yritys on myös arvokas yrityskansalainen, jolloin se tuottaa lisäarvoa osakkeenomistajien lisäksi myös muille tärkeille sidosryhmille. Aktiivisella omistajuudella on selkeä ja todistetusti positiivinen vaikutus tuottoihin. Esimerkiksi McKinsey Quartely (2005, vol. 1) raportoi tutkimuksesta, joka selvästi osoittaa aktiivisen private equity -omistajuuden olevan yhteydessä arvonkasvuun. Tutkimuksessa esiteltiin viisi menestykselle yhteistä tekijää.…

Lue lisää
Hyvä arvonkasvuohjelma 4/4: Toteutus alkaa organisoitumisesta ja päätöksen tekemisestä
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2013-01-09 02:15:26

Tämä artikkeli on viimeinen osa yrityksen arvonkasvuohjelman rakentamisesta kertovaa artikkelisarjaa. Artikkelissa kuvataan, mitä muita asioita arvonkasvun tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan ja mitä arvonkasvuohjelman toteutusvaiheessa tulee huomioida. Kuten artikkelisarjan edellisessä artikkelissa tuotiin esille, arvonkasvuohjelman synteesivaiheen lopputuloksena syntyy arvonkasvusuunnitelma, joka on tarpeeksi konkreettinen ja yksilöity päätöksenteon pohjaksi. Kun arvonkasvun haluttu lopputulos sekä siihen sisältyvät riskit, askelmerkit ja osaamisvaatimukset ovat tiedossa, omistajien on helpompaa tehdä päätös siitä, aletaanko arvonkasvuohjelmaa toteuttaa käytännössä. Päätösten yhteydessä omistajien on huolehdittava siitä, että yrityksessä on tavoitteiden saavuttamista tukeva johtamisjärjestelmä. Arvonkasvu on yksi projekti muiden yhtiön toimintaan vaikuttavien projektien joukossa, ja niinpä sillä tulee olla myös oma vastuuhenkilönsä. Tärkeinä tehtävinä…

Lue lisää
Hyvä arvonkasvuohjelma, osa 2/4: Analyysi ja faktat lähtötietoina
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-11-28 02:54:11

Tämä artikkeli on toinen osa yrityksen arvonkasvuohjelman rakentamisesta kertovaa artikkelisarjaa. Artikkelin tavoitteena on kuvata, millaisen tiedon pohjalta arvonkasvuohjelma rakennetaan. Arvonkasvu perustellaan aina faktatiedon pohjalta Hyvän arvonkasvuohjelman tunnistaa siitä, että se pystyy perustellusti vastaamaan kenelle, miksi, miten, missä ajassa ja kuinka paljon yrityksen arvoa kasvatetaan. Sen lisäksi se pystyy perustellusti kertomaan, miksi kyseessä olevan yrityksen on mahdollista onnistua tehtävässään. Suunnitelma yrityksen arvon kasvattamiselle perustuu aina faktatietoon ja tavoitteisiin. Tästä syystä ohjelman rakentamisen ensimmäinen vaihe on tiedon kerääminen. Tietoa tarvitaan muun muassa omistajien tavoitteista ja riskiprofiilista sekä yrityksen nykystrategiasta mukaan lukien vahvuudet ja markkina-asema. Näiden eri näkökulmien huolellisen tarkastelun jälkeen on mahdollista…

Lue lisää
Millainen on hyvä arvonkasvuohjelma? Osa 1/4
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-11-19 04:19:48

Tämä artikkeli on ensimmäinen osa yrityksen arvonkasvuohjelman rakentamisesta kertovaa artikkelisarjaa. Artikkelin tavoitteena on kuvata sitä, mistä arvonkasvuohjelman rakentamisessa lähdetään liikkeelle ja millainen on hyvä arvonkasvuohjelma. Arvonkasvu - Kenelle, miksi ja kuinka paljon? Omistajilla on luonnollinen kiinnostus siitä, mikä yrityksen arvo on nyt ja mikä se voisi olla tulevaisuudessa. Myös yrityksen muut sidosryhmät hyötyvät arvon kasvusta. Arvokas yritys toimii hyvänä yrityskansalaisena ja tuottaa arvoa omistajille, asiakkaille ja työntekijöille. Jos omistajat etsivät korkeampaa tuottoa tai kenties parempaa myyntihintaa omalle yritykselleen, on yrityksen arvon kasvattaminen välttämätöntä. Yrityksen arvo ei kuitenkaan kasva pelkästään omistajien ajatuksien ja toiveiden voimalla. Siihen, mikä yrityksen arvo on esimerkiksi…

Lue lisää
Yrityskauppaprosessi 3/3: Sopimus ja päättäminen
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-10-31 02:43:22

Tämä artikkeli on viimeinen osa yrityskauppaprosessin etenemistä kuvaavaa artikkelisarjaa. Ensimmäinen osa käsitteli yrityskaupan valmisteluvaihetta ja toisessa artikkelissa käytiin läpi potentiaalisten ostajien kontaktointivaiheen tehtäviä. Tässä artikkelissa kuvataan yrityskauppaprosessin viimeistä vaihetta, jonka tavoitteena on saattaa kauppa onnistuneesti maaliin. Tehtävät yrityskaupan päätösvaiheessa Yrityskaupan kontaktointivaiheen aikana haettujen tarjousten pohjalta valitaan yksi ostajakandidaatti, jonka kanssa edetään kaupan päätösvaiheeseen. Päätösvaiheessa toteutetaan yritystarkistus sekä laaditaan sopimusasiakirjat käytyjen neuvotteluiden pohjalta. Kun kaupan ehdoista lopulta päästään yhteisymmärrykseen, seuraa kaupan allekirjoitus ja closing. Yrityskaupan päätösvaiheen tärkeät tehtävät ovat: Valmistautua neuvonpitoihin Muotoilla kaupan ehdot vastaamaan yrityskaupan rakennetta ja riskejä Löytää yhteisymmärrys kaupan ehtoihin ja niiden määritelmiin Toteuttaa yritystarkastuksen sekä laatia sopimukset…

Lue lisää
Yrityskauppaprosessi 2/3: Potentiaalisten ostajien kontaktointi
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-10-17 01:45:29

Potentiaalisten ostajien ja tarjousten haku ei ole pelkkää hakuammuntaa tai tuuria. Se on kovaa työtä, jossa vaaditaan niin sanotusti sekä muskelia että älyä. Tässä artikkelissa kuvataan omistajan tärkeitä tehtäviä siinä vaiheessa, kun yrityskauppaprosessi on edennyt ostajien kontaktointivaiheeseen. Tehtävät ostajien kontaktointivaiheessa Potentiaalisten ostajien kontaktointivaiheen tavoitteena on saada aikaiseksi kilpailevia ostotarjouksia. Kontaktointivaiheessa tärkeimmät tehtävät ovat: lähestyä potentiaalisiksi tunnistettuja ostajia tyydyttää ostajien tiedonjano saada kilpailevia tarjouksia löytää se taho, jonka kanssa halutaan lähteä yksityiskohtaisempiin kauppaneuvotteluihin Ostajien lähestyminen Kontaktointivaiheen voi katsoa alkaneeksi siinä vaiheessa, kun ensimmäiset yrityskauppaa varten tehdyt teaserit lähetetään potentiaalisiksi tunnistetuille ostajille. Ennen tätä ensimmäistä yhteydenottoa myyjän on kuitenkin tullut selvittää, kuka…

Lue lisää
Yrityskauppaprosessi 1/3: Valmisteluvaihe
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-10-05 05:20:50

Yrityskaupan valmisteluvaiheen aikana luodaan pohja myyntiprosessin sujuvalle etenemiselle. Tämä artikkeli käsittelee asioita, joihin omistajan tulee panostaa yrityksen myyntiin valmistautuessaan. Valmisteluvaihe on yksi yrityskauppaprosessin päävaiheista Kuten edellisessä artikkelissa todettiin, yrityskauppaprosessi etenee iteratiivisesti muutamien eri vaiheiden kautta. Valmisteluvaihe on ensimmäinen yrityskauppaprosessin päävaiheista ja sen aikana omistajan tehtävä on: Määrittää omat onnistumiskriteerinsä yrityksen myynnille. Selvittää yrityksen tila ja myyntikunto. Laatia myyntiprosessin etenemiseen tarvittavat dokumentit. Kartoittaa potentiaalisia ostajia ja ymmärtää ostajien ostokriteereitä. Onnistumiskriteerien määrittäminen Olisi helppoa ajatella, että yrityskaupan onnistumista arvioitaisiin vain myyntihinnan näkökulmasta. Toki jokaisessa yrityskaupassa tavoitellaan aina parasta mahdollista myyntihintaa, mutta se ei kuitenkaan ole koko totuus. Olennaisinta on se, että kauppa…

Lue lisää
Miten yrityskauppaprosessi etenee?
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-09-19 01:28:44

Tässä artikkelissa kuvataan miten yrityskauppaprosessi etenee pääpiirteittäin. Tulevissa artikkeleissa tarkastelemme myyntiprosessin päävaiheita hieman lähemmin. Ennen varsinaista myyntiprosessia Varsinaista myyntiprosessia yleensä edeltää harkintavaihe, jossa omistajat pohtivat mahdollista yrityksen myyntiä ja myynnin ajoitusta. Harkintavaihe voi kestää jopa vuosia ennen kuin se johtaa konkreettiseen päätökseen yrityksen myynnistä. Joskus päätös yrityksen myynnistä on hyvin selvä. Toisinaan omistajat eivät ole täysin varmoja siitä, mitä he haluavat tehdä. Tällaisessa tilanteessa kannattaa usein selvittää, onko yrityksessä kenties arvonkasvun mahdollisuuksia. Paras mahdollinen lopputulos omistajien kannalta saavutetaan vertaamalla omistajien ja yrityksen nykyistä tilannetta mahdollisten ostajien toiveisiin ja arvonkasvumahdollisuuksiin. Päätös myyntiprosessin käynnistämisestä tai siirtämisestä on näin helpompi tehdä, kun mahdollisten…

Lue lisää
Asiantuntijaverkostojen hyöty omistajille arvon kasvattamisessa
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-08-29 06:16:48

Omistajatavoitteen täyttäminen vaatii usein erilaisia konkreettisia, operatiivisia ja strategisia toimenpiteitä, joiden toteuttamiseen omistajilla tai yrityksen johdolla ei välttämättä riitä aikaa tai osaamista. Käytännön tasolla asiantuntijaverkoston hyödyntäminen voi olla yksi tärkeimmistä tekijöistä omistajan tavoitteiden täyttämiseksi. Tiimityöllä parempia tuloksia myös arvonkasvussa Arvonkasvu voi olla yksi omistajan tavoitteista. Siihen liittyvien toimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen on systemaattista toimintaa, jossa tulee osata ottaa huomioon useita erilaisia tekijöitä. Jotta omistajat kykenevät rakentamaan tavoitteet ja askelmerkit arvon kasvattamiselle, tulee heidän aktiivisesti etsiä ja arvioida markkinamahdollisuuksia, kriittisiä menestystekijöitä markkinoilla sekä tarvittavia sisäisiä vahvuustekijöitä nyt ja tulevaisuudessa. Jos ja kun omistajalla itsellään ei ole tämän työn tekemiseen riittävästi aikaa…

Lue lisää
Yrityskauppaprosessissa tarvittavat asiantuntijat
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-08-16 05:17:28

Yrityksen myyntiprosessi voi olla ammattimaisestikin läpivietynä melkoisen raskas prosessi. Eri alojen asiantuntijoista on korvaamaton apu yrityskauppojen onnistumisen kannalta. Mitä eri asiantuntijoita myyntiprosessin aikana siis tarvitaan? Asiantunteva yrityskauppias on paras apu myyjälle Yrityskaupan asiantuntijan voi helpostikin sanoa olevan yritystään myyvän omistajan paras tuki ja turva yrityskauppaprosessin aikana. Yrityskauppiaan tehtävä on huolehtia myyntiprosessin kokonaisuudesta, yrityskaupan toteutumisesta ja siitä, että myyjä saa parhaan hinnan lankeamatta sudenkuoppiin matkalla. Hyvä yrityskauppias pystyy ilman suuria tunteita löytämään ratkaisuja niin ostajien kuin myyjien tarpeiden tyydyttämiseksi ja auttamaan hyvän lopputuloksen syntymisessä. Isommissa yrityskaupoissa tarvitaan yrityskauppiaan lisäksi myös muita asiantuntijoita, jotka yrityskauppias voi tarvittaessa järjestää myyntiprosessin tueksi. Yrityskaupan asiantuntijan…

Lue lisää
Yrityksen kauppahintaa määrittämässä
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-08-03 05:32:52

Yrityksen arvo on tulevaisuuden kassavirtojen summa, mutta kauppahinta syntyy myyjän ja ostajan välisissä neuvotteluissa. Periaatteessa ostaja on valmis maksamaan yrityksestä korkeintaan sen hinnan, joka vastaa hänen odotuksiaan tulevaisuuden kassavirroista. Miten löydetään sopusointu myyjän ja ostajan odotusten välillä? Näkemyserot tulevaisuudesta ostajan ja myyjän välillä Omistaja rakentaa yritystoimintansa aina omien ajatustensa, toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti. Kun hän haluaa myydä yrityksensä, hän luonnollisesti määrittää alimman hyväksyttävän kauppahinnan näiden näkemysten pohjalta. Potentiaalinen ostaja puolestaan peilaa yritystoimintaan liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä omia näkemyksiään vasten. Myyjän ajatus kauppahinnasta usein kuvastaa erilaista arvoa kuin minkä ostaja näkee omien odotustensa pohjalta. Hinnasta on helppo sopia silloin, jos ostajan…

Lue lisää
12 tärkeintä asiaa omistajan elämässä
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-07-11 03:48:23

Omistajan omassa henkilökohtaisessa elämässä on paljon erilaisia asioita, jotka voivat merkittävästi vaikuttaa myös yritystoiminnassa tehtäviin päätöksiin ja asetettaviin tavoitteisiin. Tyytyväisyys omistajana syntyy saavutetuista tavoitteista, joihin puolestaan voi merkittävästi vaikuttaa myös yritystoiminnan ulkopuoliset, inhimillisemmät tekijät. Omistajalle, eli ihmiselle tärkeitä asioita On varmasti sanomattakin selvää, että pelkkä raha ei tee ihmistä onnelliseksi. Tätä väittämää tukee myös useat tieteelliset tutkimukset. Muun muassa erään Psychological Science -lehdessä julkaistun tutkimuksen (*mukaan raha voi suorastaan muuttaa ihmisen kykyä nauttia arkipäivän onnenhetkistä. Lontoon yliopistossa jo vuonna 1995 tehdyssä tutkimuksessa (** havaittiin, että ihmisille yleisesti tärkeitä asioita elämässä ovat: perhe- ja sukulaissuhteet muut ihmissuhteet oma terveys läheisen ihmisen…

Lue lisää
Yrityskauppa arvonkasvulla - 5 muistettavaa asiaa
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-06-27 02:28:40

Kuten edellisessä blogiartikkelissa jo totesimmekin, yrityskauppaprosessin voi toteuttaa joko arvonkasvulla tai ilman. Kun yrityskauppojen toteutus halutaan tehdä arvonkasvulla, on syytä pitää muutama perusasia mielessä. Yrityksen arvo tarkoittaa tulevaisuuden kassavirtoja Yrityksen arvon määritykseen käytetään hyvin erilaisia tunnuslukuja ja argumentteja, mutta loppujen lopuksi yrityksen arvo on hyvin yksiselitteinen. Arvo kuvaa esittäjänsä näkemyksiä tulevaisuuden odotuksista, joita ei voi todistaa faktana kuin vasta jälkikäteen. Jälkeenpäin on helppo laskea toteutuneiden lukujen perusteella, mikä olisi ollut yrityksen oikea arvo sitä ostettaessa. Kauppaa tehtäessä epävarmuus tulevaisuuden tuotoista ostettaessa yritystä vaikeuttaa kuitenkin oikean arvon määrittämistä. Tästä syystä yrityksen arvo on usein myyjälle suurempi kuin potentiaaliselle ostajalle. Arvo vaihtelee…

Lue lisää
Yrityskauppa - arvonkasvulla vai ilman?
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-06-13 09:08:40

Ennen yrityskauppaprosessiin ryhtymistä omistajan on pysähdyttävä hetkeksi miettimään, mikä on omasta näkökulmasta järkevää: myynti nyt vai myöhemmin? Arvonkasvulla vai ilman? Ostaja maksaa enintään yrityksen arvon ostajan näkökulmasta katsottuna Yrityksen arvo vaihtelee tarkastelijan mukaan. Myyjän mielestä yritys voi olla hyvinkin arvokas, mutta kauppaa ei sillä arvolla synny, ellei ostajan näkemys ole sama tai korkeampi kuin myyjän. Jokainen ostaja tietysti arvostaa tulevia kassavirtoja omiin tavoitteisiinsa parhaiten vastaavilla tavoilla: toiveita on luonnollisesti yhtä monta kuin on ostajiakin. Ostaja voi arvostaa esimerkiksi toteutuneita kauppoja, asiakaskunnan potentiaalia tai arvioitua takaisinmaksuaikaa. Yrityksen myyjän tulisikin asettua ostajan asemaan arvoa määrittäessään. Toisin sanoen, yrityksen arvo vaihtelee sen mukaan…

Lue lisää
Yritysarvon kasvattaminen alkaa omistajatavoitteen rakentamisesta
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-05-30 04:15:42

Comset Oy:n tekemän haastattelututkimuksen perusteella 80 prosenttia suomalaisista yritysomistajista ei ole määrittänyt itselleen omistajatavoitetta. Tulos on sinänsä merkittävä, sillä juuri omistajatavoitteen kautta määritellään mihin liiketoiminnalla ylipäätään pyritään. Omistajatavoite eroaa liiketoimintatavoitteista Hyvin usein yritystoiminnan tavoitteista puhuttaessa, ajatellaan ensisijaisesti liiketoiminnalle asetettuja tavoitteita. On kuitenkin olennaista huomata, että omistajatavoite on eri asia kuin liiketoimintatavoite. Liiketoiminnalle asetettavien tavoitteiden avulla johdetaan yrityksen toimintaa, kun taas omistajatavoite määrittää sen, mihin toiminnalla ylipäätään pyritään. Jos yrityksen omistajan tavoitteena on esimerkiksi saada yritys myytyä tietyn ajanjakson jälkeen, tulee yrityksen liiketoiminta suunnitella ja toteuttaa siten, että se tukee parhaan mahdollisen myyntihinnan saamista. Tällöin liiketoiminnassa tulee huomioida, miten yrityksen arvoa…

Lue lisää
Hyödynnä yrityksesi piilevä arvonkasvupotentiaali
Kirjoittanut: Asko Kapanen 2012-05-18 03:54:51

Yritysarvo heijastaa yrityksen tulevien rahavirtojen summaa. Erilaisten arvonkasvua tukevien toimenpiteiden avulla vaikutetaan siihen, miltä tuo summa näyttää numerona. Millaisesta numerosta sinä olet kiinnostunut yrityksen omistajana? Arvon kasvattaminen on aktiivisen omistajan toimintaa Arvon kasvattaminen on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä toimintaa. Prosessi lähtee liikkeelle siitä, että ensin määritellään se, mitä omistajuudelta itse asiassa halutaan. Halutaanko esimerkiksi seuraavan viiden vuoden aikana saada enemmän osinkovirtaa vai myydä yritys parhaalla mahdollisella hinnalla? Tämän jälkeen aloitetaan konkreettiset ja tarkkaan harkitut toimenpiteet, joiden avulla omistajuudelle asetetut tavoitteet saavutetaan. Tietoa arvonkasvun parhaista käytänteistä Arvonkasvua käsittelevän blogimme tavoitteena on jakaa vuosien saatossa keräämäämme kokemusta ja tietoa yritysten arvon kasvattamisen ja…

Lue lisää

Artikkelit

Kaikki artikkelit

Ota yhteyttä

Tilaa maksuton tietoisku

Tilaa maksuton tietoisku yritysjärjestelyistä ja omistajan tuoton parantamisesta:

 

 

 

 

Osoite:

Aleksanterinkatu 17, 4. krs
00100 Helsinki

Puh. 09 424 15600

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@comset.fi

Asko Kapanen
+358 400 551 471

Vesa Hopia
+358 40 841 5816

Erkki Hietalahti
+358 40 578 4110

Matias Pönniö
+358 40 839 1986

Tuula Jalonen
+358 40 751 0018

Laskutustiedot:

Oy Comset Ltd, 1082142-7
Verkkolaskuosoite:
003710821427
Operaattori:
Maventa (003721291126)
PDF-laskujen osoite:
10821427@scan.netvisor.fi
Paperilaskujen osoite:
Oy Comset Ltd
PL 100
80020 Kollektor Scan