Katsaus – Huonekalualalla yrityskauppa-aktiviteetti hyvässä vedossa

Kirjoittanut: Matias Pönniö 3.7.2018 13:43

Aiempi katsauksemme käsitteli kalusteita työ- ja oppimisympäristöihin sekä julkitiloihin. Tässä katsauksessa käsitellään huonekaluihin ja sisustustarvikkeisiin liittyviä yritysjärjestelyjä ja niiden päämotiiveja sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja mahdollisuuksista. Pääfokus on huonekaluissa.

Markkinan koko ja rakenne

Kuten toimistokalusteissa, huonekalumarkkinalla toimii huonekalujen valmistajia ja välittäjiä sekä näitä kahta vaihtoehtoja yhdisteleviä tahoja. Suomessa toimivat suurimmat ketjut toimivat kuitenkin pääosin välittäjinä. Esimerkiksi Indoor Group Oy:n Asko-ketjulla on oma sohvatehdas Insofa Oy[1], joskin pääosa ketjun myymistä tuotteista on muiden yritysten valmistamia. Keittiökalusteissa taas suurimmat yritykset toimivat usein valmistajina. Esimerkiksi Novart Oy (Nobia-konserni), myy A la Carte- ja Petra-keittiöt tuotemerkkejään Keittiömaailma myymäläverkostonsa välityksellä.[2] Lisäksi Petra-keittiöitä välittävät useammat K-raudat ympäri Suomea.

Suomessa huonekalujen, sisustus- ja taloustavaroiden vähittäiskaupan toimijoiden liikevaihto oli Kaupan Liiton mukaan lähes 1,5 miljardia euroa vuonna 2016.[3]  Suurin toimija alalla oli Ikea noin 23 prosentin markkinaosuudella. Seitsemän suurimman toimijan yhteenlaskettu markkinaosuus oli arviolta 57 %. Alla olevassa kuviossa ei ole mukana esim. Novart Oy, Puustelli Group Oy ja Topi-Keittiöt Oy (joskin kaikilla on oma kuluttajamyynnin myymäläverkostonsa), sillä ne ovat rekisteröityneet keittiökalusteiden valmistuksen toimialalle (31020), eivätkä niiden liikevaihdot näin ollen lukeudu Kaupan Liitto ry:n ilmoittamaan 1 488 milj. euron kokonaislukemaan.

Kuvio – Huonekalu- ja sisustustarvikekauppa vuonna 2016 (Suomen Asiakastieto Oy, Kaupan Liitto ry, Kauppalehti[4])

Kuvio – Huonekalujen, sisustus- ja taloustavaroiden vähittäiskaupan liikevaihtokuvaaja, 2015Q1-2018Q1, 2015=100 (Tilastokeskus)

Euroopan huonekalujen ja lattiapäällysteiden vähittäiskaupan markkina oli arvoltaan noin 138 miljardin euron suuruinen vuonna 2017.[5] Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 2,1 %. Huonekalujen osuus markkinasta oli noin 78 %, 108 mrd. euroa. Tähän lasketaan mukaan huonekalut ruokailu-, keittiö-, kylpyhuone-, olohuone-, makuuhuone-, kodin työhuone- ja vastaaviin tiloihin, ts. huonekalut sisätiloihin. Globaalista huonekalujen ja lattiapäällysteiden markkinasta (503 mrd. euroa[6]) Euroopan osuus oli 27 %. Pelkät huonekalut huomioiden Euroopan osuus globaalista markkinasta (373 mrd. euroa) oli 29 %. Euroopan huonekalujen ja lattiapäällysteiden markkinan odotetaan kasvavan 2,6 % vuosittain vuoteen 2022 saakka. Vastaava luku globaalisti on 5,8 %.

Suurimpiin huonekalujen vähittäiskaupan toimijoihin Euroopassa ja globaalisti lukeutuvat muun muassa Ashley Furniture Industries (Ashley Furniture HomeStore), Beijing Easyhome Investment Holding Group (mm. Beijing Easyhome Furnishing), DFS, Ikea, Kingfisher (B&Q, Brico Depot, Castorama, Koçtaş), Maisons du Monde, Möbel Kraft, Steinhoff International ja osittain Carpetright (mm. sängyt). Huonekalujen vähittäiskaupan toimiala on fragmentoitunut sekä Euroopassa että globaalisti.[7] Hintakilpailun ollessa kovaa huonekalukaupassa skaala on kuitenkin valttia, jonka takia pienemmillä pelureilla on vaikeuksia kilpailla tehokkaasti Ikean kaltaisten toimijoiden kanssa.

Kuvio – Huonekalujen ja lattiapäällysteiden Euroopan vähittäiskaupan markkina vuonna 2017 (Furniture & Floor Coverings in Europe, MarketLine)

Kuvio – Huonekalujen ja lattiapäällysteiden Euroopan vähittäiskaupan markkina maittain vuonna 2017 (Furniture & Floor Coverings in Europe, MarketLine)

 

 

Kuvio – Huonekalujen ja sisustustarvikkeiden vähittäiskaupan toimijoita Euroopassa (Company Overview, Maisons du Monde SA)

Kuvio – Huonekalujen ja sisustustarvikkeiden vähittäiskaupan toimijoita Euroopassa (Berenberg[8])

Markkina-ajurit

Kuten huonekalujen ja lattiapäällysteiden markkinan arvioiduista kasvuluvuista näkyy, seuraa huonekalukauppa melko vahvasti talouden yleistä kehitystä kytkeytyen myös (uudis)rakentamisen määrään. Käytännössä jokaiseen uuteen asuntoon tulee tietyt vakiokalusteet. Kodinomistuksen ja huonekalujen uusimistahdin trendit vaikuttavat myös. Lisäksi sisustus- ja kuluttajatrendeillä on vaikutusta, kuten tuotteiden ekologisuus sekä kompaktit ja monikäyttöiset huonekalut asuntokuntien ja uusien asuntojen koon pienentyessä. Myyntikanavista online kasvattaa osuuttaan huonekalujen myynnissä.

Yritysjärjestelyt

Huonekaluihin sekä osaltaan sisustustarvikkeisiin liittyviä yrityskauppoja on edellisen puolentoista vuoden aikana julkistettu merkittävä määrä globaalisti (ks. taulukot alla, yhteensä lähes 100 yritysjärjestelyä). Kuluvan vuoden aikana suuret toimijat kuten ranskalainen Maisons du Monde ja itävaltalainen XXXLutz, joka on keskittynyt verkkokauppaan (tilaa ja nouda), ovat olleet aktiivisia. Maailman suurimpiin huonekalujen vähittäiskauppiaisiin lukeutuva Steinhoff International on viimeaikaisten vaikeuksiensa johdosta ollut myyntipuolella Rudolph Leiner GmbH (Kika/Leiner) ja POCO Einrichtungsmärkte GmbH yrityskaupoissa. Suurin yrityskauppa Pohjoismaissa oli kiinalaisen Qumei Home Furnishings Group:in toukokuussa julkistama norjalaisen Ekornes Group:in (liikevaihto 330 milj. euroa vuonna 2017) yritysosto.

Keittiökalusteissa on ollut hyvin aktiviteettia, joista vuoden 2018 esimerkkejä ovat Domus Yhtiöt Oy, Hanstholm Køkken A/S ja Designa A/S kohdeyritykset. Kaikki kolme toimivat valmistajina sekä pyörittävät omia myymäläverkostojaan. Pääomasijoittajien aktiviteetti on toimistokalusteiden lisäksi näkynyt huonekalualalla (alla olevissa taulukoissa mm. Qumei Investment AS (taustalla Huatai Securities Co., Ltd), Verdane Capital Advisors, eEquity, Sievi Capital, Glide Equity Management, Kedma Capital, Thomas H Lee Partners ja Abraaj Capital), joka kielii niiden mielenkiinnosta myös tälle osa-alueelle.

 

 

 

LISÄÄ TIETOA YRITYSJÄRJESTELY- JA ARVONKASVUMAHDOLLISUUKSISTA

Mikäli olet kiinnostunut yksityiskohtaisemmasta tiedosta yrityskauppa- tai arvonkasvupalveluihin tällä tai jollakin toisella toimialalla niin tarjoamme maksuttoman henkilökohtaisen tietoiskun.

 

[1] Insofa Oy: http://www.insofa.fi/

[2] Novart Oy: https://www.novart.fi/yritys/

[3] Kaupan Liitto ry: Kaupan näkymät 2017-2018. Toimialat 4751, 47531, 47591-4 ja 47599 mukana laskelmissa (https://www.stat.fi/meta/luokitukset/toimiala/001-2008/index.html)

[4] Kauppalehti: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kolme-sotka-kauppiasta-osti-kolmanneksen-indoor-groupista/gUJ5raMU

[5] MarketLine: Furniture & Floor Coverings in Europe

[6] MarketLine: Global Furniture & Floor Coverings

[7] Ks. esim. Maisons du Monde SA: 2017 Registration Document

[8] Joh. Berenberg, Gossler & Co. KG: https://www.berenberg.de/en/

Share